Strona: Pojazdy zabytkowe / Wydział Mechaniczno-Technologiczny Politechniki Rzeszowskiej w Stalowej Woli

Nasi Partnerzy

Pojazdy zabytkowe

Pojazdy zabytkowe

Na podziemnym parkingu stalowowolskiego Wydziału Mechaniczno – Technologicznego Politechniki Rzeszowskiej prezentowane są pojazdy zabytkowe, należące do członków Automobilklubu Stalowa Wola oraz pracowników WMT.

Nie brakuje polskich, kultowych pojazdów, takich jak: Warszawa, Syrena, Nysa, Polonez oraz Polskie Fiaty 125p i 126p, czyli popularny „duży Fiat” i „maluch”. Obok nich, można zobaczyć polski mikrosamochód Mikrus, produkowany w pobliskich zakładach doliny lotniczej, wywodzących się z COP-u: WSK Mielec oraz WSK Rzeszów (silniki). Do grona bardzo rzadkich pojazdów należy prototypowa Syrena Laminat, posiadająca nadwozie wykonane z tworzywa sztucznego, wytworzonego z włókien szklanych z Huty Szkła w Krośnie oraz żywic epoksydowych z zakładu Organika w Nowej Sarzynie.

Ekspozycję polskich pojazdów wzbogacają popularne w okresie PRL motocykle i motorowery, będące przedstawicielami różnych klas pojemnościowych oraz cenowych. Najmniejsze i najtańsze pojazdy to motorowery, reprezentowane przez produkty bydgoskich Zjednoczonych Zakładów Rowerowych (Romet). Klasę tanich i prostych konstrukcyjnie motocykli reprezentują WFM i WSK, zaś segment „premium” jest reprezentowany przez motocykle SHL oraz skuter WFM Osa.

W drugiej części ekspozycji, za tzw. „żelazną Kurtyną” prezentowane są pojazdy marek zachodnich. Można tu zobaczyć samochody produkowane w Niemczech, Francji, USA, Kanadzie, czy na Wyspach Brytyjskich. Auta te należą zarówno do klasy popularnej, jak legendarny VW Golf, który pod wieloma względami zdefiniował ten segment rynku od nowa, jak również do klasy pojazdów luksusowych, jak Mercedes W126 i BMW e32, wyposażone w silniki o pojemności skokowej 5 dm3 i posiadające na swych pokładach większość dostępnych ówcześnie udogodnień.

Oprócz tego, zobaczyć można również zachodnie motocykle i to w całkiem sporym przedziale wiekowym. Obecnie najstarszym z nich jest DKW NZ 350, wyprodukowane w 1940 roku. Najnowszymi przedstawicielami jednośladów są zaś szybkie motocykle japońskie z lat 80. i 90. XX wieku, takie jak Kawasaki ZZR 11000.

Nasze serwisy używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Więcej informacji odnośnie plików cookies.

Akceptuję